lauantai 6. kesäkuuta 2015

Kesäkuu

Hyvää kesäkuuta kaikille ja pahoittelen hiljaisuutta blogissani. Tässä on ollut kaikenlaista menoa ja meininkiä, mutta eiköhän nyt ala tasaantumaan.

Olen koettanut parhaani mukaan olla viime aikoina kirppistely-lakossa, mutta siitä huolimatta, joitain aarteita olen löytänyt. Olen pyrkinyt ajattelemaan kaksi kertaa, ennenkuin olen tepastellut kassalle aarteen kanssa, tai kirjoittanut facebookin kirppiksillä "ostan".
Näitä kauniita ruusuisia shotti-laseja en pystynyt kirpputorilla ohittamaan (vaikka en shotteja juo), mutta hinnan ollessa 0,10euroa kappaleelta, oli ne kerättävä koriin.
Laseja katsoessani, näin mielessäni kesän, hyvät ystävät ja jotain pullon väkevää.

Vaihtatteko verhoja vuodenaikojen mukaan, vai silloin kun huvittaa? Minä teen molempia. Kevät sai minut haluamaan vaihtelua ja uudet verhot keittiöön. Suunnittelijaa tai valmistajaa en tiedä, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, kun verhot ovat näin kauniit. Mårbacka pelargoni kukkii ikkunalla, en ole malttanut sitä viedä vielä ulos.
Ja vaihtokauppojen seurauksena, sai netti-ystävä kellon ja minä kattilan. Valkopohjaista Finelin neptunia olenkin etsinyt kissojen ja koirien kanssa, mutta koska kriteerini on ollut hinnaltaan edullinen, on ollut etsintä lähes mahdoton. Pidän suuresti näistä valkopohjaisista, kuviollisista Fineleistä. Enää etsinnässä on tatti-kulho.
Äidin kanssa teimme taannoin kirppistely-reissun Vaasaan. Äiti löysi itselleen vaikka mitä, mutta minä löysin vain tammen kultaisen kirjan ja japanilaisen posliini-bambin.

Olen myös käynyt nakutettavana, kuvitettavana, tatuoitavana. Aina se rajojen tekeminen yhtä kipeää tekee, mutta värittäminen ei tunnu enää juuri missään.
Kuvassa kupposeni on vasta valmistunut ja ilkeän punainen. Näin kolmen viikon jälkeen, on se jo paljon parempi.

Lisääntyneen auringonvalon myötä, olen myös siirtynyt ulkosalle. Vaikuttaa vain siltä, että tästä kesäkuusta tulee samanlainen kuin viime vuonna. Kylmää ja tuulista on, joten hallaharso odottaa vuoroaan. Meillä on kukkinut vasta helmililjat ja osa narsisseista, sekä kaksi tulppaania (jotka säästyivät koiran hyökkäykseltä).
Kukkapenkkiä numero kaksi olen laajentanut ja nyt koetan keksiä siihen soveltuvia perennoja. Vielä hiukan tyhjää, mutta eiköhän kesähelteet muuta senkin tilanteen. Paikallisen multasormen alennuksesta ostin kaksi koristetikkua, enää tarvitsee liitua.
 Olen myös todennut, että meillä taitaa olla hyvä maaperä. Matoja on todella paljon ja tälläisen pitkän Mauno Matosen bongasin myös yksi päivä kukkapenkissä ihmetellessä.
Mies teki minulle köyhän miehen / naisen version kukkapylväästä, jossa pelargonit saavat viettää kesän. Pylvään ympärille on myös helppo kieputtaa hallaharso.

Jos innostun jostain asiasta, sen suhteen lähtee kyllä lapasesta. Niinkuin pelargonit. Ostin 2013 ensimmäiset pelargonit, jolloin minulla oli niitä kaksi. 2014 ostin lisää, jolloin niitä oli kuusi. 2015... No, vielä on hyvin aikaa, mutta nyt niitä on kertynyt 17 kappaletta.
Olen koettanut saalistaa nimellisiä pelargoneja, mutta tällä alueella se on mahdotonta. Plantagenista ostin Dr.Westerlundin (tuoksupelargoni) ja Mårbackan. Lisäksi pelargoni - ryhmästä facebookissa olen saanut kolme Mårbackan pistokasta ja viimeisimpänä Mr. Wren:in taimen.

Eilen kävin Tuurin kyläkaupassa ja sen puutarhapuodissa.
Olen koettanut saada yhden jokaista väriä, noita tavallisia marketin pelargoneja. Luulin, että niitä on kaikki, mutta kun nähdessäni tämän yksilön, oli se pakko ottaa mukaan. En ole kertaakaan nähnyt missään tälläistä värivariaatiota.
Tätä taas myytiin nimellä "lehtipelargoni", joka ei kyllä kerro mitään. Facebookin Pelargoni - Pelakuu - Pielikukka ryhmässä nimeksi veikattiin Vancouver Centennial:ia, mutta siitäkään ei voi olla varma. Vancouverissa on punaisemmat kukat ja tässä väri taittaa enemmän oranssiin.
Toinen kaunokainen, jota myytiin lehtipelargoni nimellä, mutta oppineemmat kertoivat nimeksi Wilhelm Langguth. Ihanaa saada tälläisiä nimellisiä pelargoneja :)

 Alma toivottaa kaikille lukijoille hyvää sunnuntaita :)

4 kommenttia:

  1. Ihanat verhot! Myös mä vaihdan verhoja fiiliksen ja vuodenajan mukaan. :) Aina välillä ihastelen verhottomia koteja, mutta jotenkin en vaan osaa olla ilman. Tuo kattilakin on upea. Se on ollut myös mun etsintälistalla pitkään. Punainen kasari löytyy, mutta mielestäni tuo on vaan nätinpi valkoisena. Almalle terkkuja! :)

    VastaaPoista
  2. Tatti-kulhoa etsitään täälläkin osoitteessa ja tattookuume on kova!

    VastaaPoista
  3. Ihania löytöjä! Itsekin aloin tekee tuota, että mietin kerran, jos en kaksikin kertaa ennen ku ostan. Ja siten on kirppis ostokset vähentyneet. Ja oikeastaan todella kokonaan jäänyt. En pahemmin oo sitten niitä nykyisin kiertänytkää!
    Kauniita puutarha kuvia!

    VastaaPoista
  4. Noista laseista kelpaa kyllä kesädrinkkejä maistella :)

    VastaaPoista