sunnuntai 6. lokakuuta 2013

Tietojen kirja



Eilen järjestettiin Seinäjoella neljättä kertaa kirjat vaihtoon - tapahtuma, johon olen osallistunut itsekin parina vuotena. Paikan päälle voi viedä itselleen tarpeettomat kirjat ja ottaa mukaansa uutta luettavaa. Itse vein pussillisen tarpeettomia kirjoja ja tulin kahden kanssa takaisin, hupsis!

Mutta miten olisin voinut jättää sinne tietokirjoja 1940 - luvun alusta? Olen huomannut että minulle salakavalasti syntynyt ihastus vanhoihin kirjoihin. Mutta vanhojen kirjojen kannetkin ovat kauniimpia ja ne houkuttelevat minua enemmän kuin uusien kirjojen kannet. Unohtamatta sitä seikkaa, että näissä kyseisissä tietokirjoissa on kauniita kuvia. Jotkut käyttäisivät näitäkin kirjoja askarteluissaan, mutta minusta on suorastaan syntiä leikellä, sotkea ja tuhota kirjoja. Ei, nämä saavat olla kirjastoani kaunistamassa.
Kuinka kukaan muu ei näitä kirjoja halunnut? Nyt voin opiskella kasvioppia ja seuratapoja.


 Lisäksi otin muutaman nykypäiväisenkin kirjan.
Ehkä mielenkiintoisin oli tämä Rowlingin Paikka vapaana. Siitähän ei pitkä aika edes ole kun tämä kirja ilmestyi ja nyt jo joku piti sitä turhakkeena ja vei vaihtoon. Onkohan kirja hyvä?
Minulla on niin paljon kirjoja nyt luettavana, etten ehdi tästä aloittaa ihan heti.

Olen etsiskellyt kirjastooni sopivaa valaisinta, jonka valossa näkisi lukea. Tämä äidiltäni sijoituksessa oleva jalkavalaisin ei valaise niin paljon, että sen ääressä näkisi lukea. En kuitenkaan halua kattovalaisinta pitää päällä, silloin tilasta katoaa tunnelmallisuus.

2 kommenttia:

  1. Ihania kirjoja, tunnelmallisia lukuhetkiä!

    VastaaPoista
  2. Itsekin löysin nuo ruskeakantiset Tietojen kirjat joskus 90-luvulla lehtikeräyksestä. Ne ovat nyt äidin varastoissa, mutta olenkin jo kerennyt niitä kaipailemaan. :)

    VastaaPoista